Szent Mihály napja és hozzá fűződő népszokások

20 Min. olvasás
Fotó forrása: oszk.hu

Szeptember 29-e különleges nap a magyar néphagyományban – ekkor ünnepeljük Szent Mihály napját, ami egyben az ősz beköszöntének hivatalos időpontja is. Ez a nap évszázadok óta fontos határvonal a paraszti gazdaság életében, hiszen a mezőgazdasági munkák jelentős része ekkorra lezárul, a természet felkészül a téli nyugalomra, az emberek pedig a hidegebb hónapokra. A Szent Mihály-napi szokások és hiedelmek gazdag tárházát őrzi a magyar népi kultúra, melyek nemcsak a vallási élethez, hanem a mindennapi élet praktikus oldalához is szorosan kapcsolódnak.

A néphagyományban Szent Mihály arkangyal alakja különleges tiszteletnek örvend. Ő az, aki az égi seregek vezéreként legyőzte a sárkány képében megjelenő gonoszt, és ezért a halottak védelmezőjeként, a halál angyalaként, a túlvilágra vezető út őreként is tekintenek rá. Nem véletlen, hogy a halottvivő saroglyát is „Szent Mihály lovának” nevezték el őseink. De Szent Mihály napja nemcsak a gyász és elmúlás, hanem az újrakezdés, a gazdasági év fordulópontja is egyben.

A pásztorünnep hagyományai

Szent Mihály napja a pásztorok életében igazi mérföldkő volt. Ezen a napon számoltak el a gazdákkal, ekkor kapták meg éves bérüket, és dönthettek arról, hogy a következő évben is ugyanannál a gazdánál maradnak-e. A jószágokat ekkor hajtották be a legelőkről, és kezdődött el a felkészülés a téli időszakra. Ez a nap tehát nemcsak a pásztorok ünnepnapja, hanem fontos gazdasági esemény is volt.

Fotó forrása: hnp.hu

A pásztorok elszámolása szigorú rend szerint zajlott. A számadó juhász, gulyás vagy kanász ilyenkor adott számot az egész évi munkájáról, a rábízott állatok szaporulatáról, esetleges veszteségekről. A jó pásztort megbecsülték, újra megfogadták, sőt gyakran áldomást is ittak az egészségére. A rossz pásztornak viszont nem volt maradása, új gazda után kellett néznie.

A Szent Mihály-napi pásztorünnepek jellegzetes eseménye volt a pásztortánc és a különféle versengések, erőpróbák. A pásztorok ilyenkor mutatták meg ügyességüket, erejüket egymásnak és a falu népének. Nem hiányozhatott a jó étel és ital sem, hiszen ez volt az év egyik legfontosabb ünnepe számukra.

„Szent Mihály napján, ha a pásztor botja száraz helyen is megázik, akkor hosszú, lucskos őszre lehet számítani.”

A pásztorünnepekhez kapcsolódó szokások között említhetjük a pásztortüzek gyújtását is. Ezeket a tüzeket gyakran állatok terelésére, tisztítására használták, átugrálták őket, hogy a jószág egészséges maradjon. A tűz körül zajlottak a mulatságok, éneklések, táncok is.

Időjárási megfigyelések és jóslások

Szent Mihály napja az időjárási megfigyelések szempontjából is kiemelkedő jelentőségű volt. Őseink gondosan figyelték a természet jeleit, és ezekből próbáltak következtetni a közelgő tél jellegére, a következő év terméskilátásaira.

Néhány jellegzetes időjárási megfigyelés Szent Mihály napjához kapcsolódóan:

🌧️ Ha Szent Mihály napján dörög az ég, száraz, kemény tél várható
🌤️ Ha Szent Mihály napja után „bikanyál” (ökörnyál) úszik a levegőben, hosszú, szép ősz következik
🍂 Ha Szent Mihály napjáig nem hullanak le a falevelek, hosszú, kemény télre lehet számítani
🐦 Ha a vadludak Szent Mihály nap előtt elköltöznek, hamar beköszönt a hideg
🌊 Ha Szent Mihály napján még meleg van, hosszú őszre és enyhe télre lehet számítani

Ezek a megfigyelések nemzedékről nemzedékre öröklődtek, és bár tudományos alapjuk nem mindig igazolható, a tapasztalati tudás értékes részét képezték a paraszti kultúrának. A meteorológiai előrejelzések hiányában ezek a jóslatok segítették a gazdákat a következő időszakra való felkészülésben.

Az időjárási megfigyelések különösen fontosak voltak a szőlősgazdák számára, hiszen a szüret időpontjának meghatározásában is szerepet játszottak. Sok helyen úgy tartották, hogy a Szent Mihály nap után szedett szőlőből készült bor különösen jó minőségű lesz.

Szent Mihály és a halottkultusz

A népi hitvilágban Szent Mihály alakja szorosan összefonódott a halottkultusszal. Ő volt az, aki a lelkeket átvezette a túlvilágra, ezért a halottvivő saroglyát is az ő „lovának” nevezték el. Ez a kapcsolat számos hiedelemben és szokásban megnyilvánult.

Szent Mihály napjától kezdve tilos volt az ágyneműt a szabadban szellőztetni, mert úgy hitték, hogy a halottak lelke beleakadhat. Hasonlóképpen, sok helyen ekkor zárták le a temetőket az állatok előtt, hogy a holtak nyugalmát ne zavarják.

„Szent Mihály napjától a halottak szelleme gyakrabban látogat vissza az élők közé, ezért a házak ablakait, ajtajait sötétedés után gondosan be kell zárni.”

A halottas szokások között említhetjük a virrasztást, amikor a közösség tagjai egész éjszaka a halott mellett maradtak, imádkoztak, énekeltek, történeteket meséltek az elhunytról. Ez a szokás a kereszténység előtti időkre nyúlik vissza, amikor úgy hitték, hogy a halott lelkét meg kell védeni a gonosz szellemektől.

Szent Mihály napjától kezdve a falusi közösségekben megváltoztak az esti összejövetelek is. Kezdetét vették a fonók, a kukoricafosztók és egyéb közösségi munkák, amelyek során nemcsak dolgoztak, hanem meséltek, énekeltek, udvaroltak is. Ezek az alkalmak fontos szerepet játszottak a közösségi összetartozás erősítésében és a hagyományok átörökítésében.

Fotó forrása: oszk.hu

Vásárok és mulatságok

Szent Mihály napja a vásárok ideje is volt. Az úgynevezett „Szent Mihály-napi vásárok” országszerte jelentős gazdasági és társadalmi eseménynek számítottak. Ezeken a vásárokon adták-vették az állatokat, szerezték be a téli időszakra szükséges eszközöket, ruhákat, élelmiszereket.

A vásárok nemcsak a kereskedelem, hanem a szórakozás színterei is voltak. Mutatványosok, vándorkomédiások, zenészek szórakoztatták a közönséget. A fiatalok számára ez kiváló ismerkedési lehetőség volt, sok házasság kezdete datálódott egy-egy sikeres vásári találkozásra.

A Szent Mihály-napi vásárok jellegzetes árucikkei:

ÁrucikkJelentősége
Gyümölcs (alma, körte, szilva)Téli tárolásra, befőzésre
Szarvasmarha, sertésTéli vágásra vagy tenyésztésre
Meleg ruházatFelkészülés a hideg időszakra
TüzelőanyagTéli fűtés biztosítása
Tartósított élelmiszerekTéli élelmiszer-tartalék

A vásárok után gyakran rendeztek mulatságokat, bálokat. Ezek a Szent Mihály-napi bálok különösen fontosak voltak a fiatalok számára, hiszen a nyári mezőgazdasági munkák után ez volt az első alkalom a kikapcsolódásra, ismerkedésre.

„Szent Mihály-napi vásárban amit veszel, abban lesz örömed egész télen át.”

Szüreti hagyományok

Szent Mihály napja sok borvidéken a szüret kezdetét is jelentette. A szőlőszedés fontos közösségi esemény volt, amelyben az egész falu részt vett. A munkát vidám hangulat, éneklés, tréfálkozás kísérte, a nap végén pedig közös vacsorával, mulatozással zárták a napot.

A szüreti munkák hagyományos rendje:

  1. Szőlőszedés – A szőlőfürtöket általában kézi erővel szedték, kosarakba, puttonyokba gyűjtötték.
  2. Darálás és préselés – A leszedett szőlőt először ledarálták, majd kipréselték belőle a mustot.
  3. Erjesztés – A mustot hordókba töltötték, ahol megkezdődött az erjedés folyamata.
  4. Szüreti mulatság – A munka végeztével közös ünneplés következett.

A szüreti mulatságok jellegzetes eleme volt a szüreti felvonulás, amelyben feldíszített szekerek, népviseletbe öltözött fiatalok vettek részt. A menet élén gyakran haladt a „bíró” és a „bíróné”, akik a mulatság ceremóniamesterei voltak.

Különösen látványos eleme volt a szüreti mulatságoknak a „szüreti koszorú” készítése és felvonultatása. Ez egy szőlőfürtökkel, színes szalagokkal díszített koszorú volt, amelyet a legügyesebb szüretelő lányok készítettek, és amelyet a mulatság végén gyakran elárvereztek.

A szüreti bálok a párválasztás fontos alkalmai voltak, hiszen a nyári mezőgazdasági munkák után ez volt az első nagyobb szabású mulatság, ahol a fiatalok találkozhattak, ismerkedhettek.

Gazdasági jelentőség és határnapok

Szent Mihály napja fontos gazdasági határnap volt a paraszti kultúrában. Ekkor zárult le a nyári gazdasági időszak, és kezdődött a felkészülés a télre. Számos gazdasági tevékenység, szerződés, megállapodás kötődött ehhez a naphoz.

Szent Mihály napjához kapcsolódó gazdasági tevékenységek:

TevékenységLeírás
Cselédek szegődtetéseAz új szolgálati év kezdete, szerződéskötések ideje
Pásztorok elszámoltatásaAz éves munka értékelése, új szerződések kötése
Adósságok rendezéseA tartozások kiegyenlítésének hagyományos időpontja
Bérleti szerződések megújításaFöldek, legelők, épületek bérleti szerződéseinek felülvizsgálata
Terménybetakarítás lezárásaAz utolsó termények betakarítása, tárolása

Szent Mihály napján zárták le a legeltetési idényt is. A jószágokat ettől a naptól kezdve már nem hajtották ki a legelőre, hanem megkezdődött az istállózás időszaka. Ez jelentős változást hozott a pásztorok és az állattartó gazdák életében egyaránt.

„Szent Mihály napja után harapófogóval sem lehet kihúzni a füvet a földből.”

Ez a mondás arra utal, hogy ettől az időponttól kezdve már nem nő jelentősen a fű, tehát a legeltetés már nem kifizetődő. A gazdák ilyenkor kezdték meg a takarmánykészletek felmérését, elosztását, hogy a téli időszakban megfelelően tudják ellátni az állatokat.

Házasságkötések és lakodalmak ideje

A nyári mezőgazdasági munkák lezárulása után, Szent Mihály napjától kezdve új időszak kezdődött a társas élet szempontjából is. Elkezdődött a lakodalmak ideje, hiszen a betakarítás után már volt mit felszolgálni az asztalra, és a mezőgazdasági munkák sem akadályozták a többnapos ünneplést.

A Szent Mihály napja utáni időszak különösen alkalmas volt a lakodalmak megtartására, hiszen:

  • A betakarítás már befejeződött, volt elegendő élelmiszer
  • Az időjárás még nem volt túl hideg a vendégek utazásához
  • A bor már kiforrt, lehetett fogyasztani
  • A családok anyagilag is felkészültebbek voltak a nagy kiadással járó eseményre

A lakodalmak általában több napig tartottak, és az egész közösség részt vett bennük. A különböző vidékeken eltérő szokások alakultak ki, de a lakodalom alapvető elemei hasonlóak voltak: lánykikérés, menyasszonyi búcsú, esküvői menet, vacsora, menyasszonytánc.

A lakodalmak fontos szerepet játszottak a közösségi összetartozás erősítésében, hiszen nemcsak a két család, hanem gyakran az egész falu részt vett az előkészületekben és az ünneplésben. A lakodalom egyben a közösség előtti elköteleződés, a felnőtté válás szimbóluma is volt.

„Szent Mihály napja után kötött házasság tartós, mint a jól kiérlelt bor.”

Állattartáshoz kapcsolódó hiedelmek

Szent Mihály napjához számos, az állattartással kapcsolatos hiedelem és szokás fűződött. Ezek célja az állatok egészségének, termékenységének biztosítása, a gonosz erők távoltartása volt.

Sok helyen Szent Mihály napján hajtották be végleg az állatokat a legelőről. Ezt a napot különféle rituálékkal tették emlékezetessé. Például az állatok tűzön való áthajtásával igyekeztek megtisztítani, megvédeni őket a betegségektől.

A juhászok Szent Mihály napján különleges szertartással, az úgynevezett „juhászavatással” avatták fel az új bojtárokat. Ez a szertartás próbatételekkel, beavatási rítusokkal járt, amelyek során a fiatal juhásznak bizonyítania kellett rátermettségét, tudását.

Szent Mihály napjához kapcsolódó állattartási hiedelmek közé tartozott az is, hogy ezen a napon nem volt szabad az állatokat eladni, mert az szerencsétlenséget hozott volna a gazdaságra. Ugyanígy tilos volt ezen a napon állatot vágni, mert úgy hitték, hogy a többi állat is elpusztulna.

Az állatok téli szállásra való behajtásánál gyakran alkalmaztak különféle mágikus praktikákat. Például fokhagymával dörzsölték be az istálló ajtaját, hogy a gonosz szellemek ne juthassanak be, vagy szentelt növényeket (például Szent György-napi virágokat) helyeztek el az istállóban az állatok védelme érdekében.

„Ha Szent Mihály napján a jószág nyugtalanul viselkedik, változékony, viharos időjárás várható.”

Tűzgyújtási szokások és hiedelmek

Szent Mihály napjához kapcsolódóan számos tűzgyújtási szokás élt a néphagyományban. Ezek részben gyakorlati célokat szolgáltak, részben pedig mágikus, rituális jelentőséggel bírtak.

A Szent Mihály-napi tüzek, az úgynevezett „pásztortüzek” gyújtása több célt szolgált:

  • A hideg elleni védekezés
  • Az állatok tisztítása, betegségek távoltartása
  • A gonosz szellemek elűzése
  • Közösségi összetartozás erősítése

A tűz körül gyakran énekeltek, táncoltak, történeteket meséltek. A pásztorok ilyenkor mutatták be tudásukat, ügyességüket. A tűzugrás különösen népszerű volt, hiszen úgy hitték, hogy aki átugrik a tűzön, azt elkerülik a betegségek.

Sok helyen úgy tartották, hogy a Szent Mihály-napi tűz hamuja különleges gyógyító erővel bír. Ezt a hamut összegyűjtötték, és különféle betegségek gyógyítására használták. Például a tyúkok vizébe keverték, hogy ne pusztuljanak el, vagy a vetőmag közé szórták, hogy jó termés legyen.

A tűzgyújtási szokások ősi, kereszténység előtti elemeket őriztek meg, amelyek később keresztény tartalommal telítődtek. A tűz tisztító, megújító erejébe vetett hit évezredek óta jelen van az emberi kultúrában, és a Szent Mihály-napi tüzekben is ez a hit nyilvánult meg.

Termény-betakarítási szokások

Szent Mihály napja a mezőgazdasági munkák szempontjából is fontos határnapnak számított. Ekkorra már be kellett fejezni a legtöbb termény betakarítását, és meg kellett kezdeni a felkészülést a télre.

A különböző terményekhez kapcsolódó betakarítási szokások:

  • Gyümölcsszedés: Az almát, körtét, szilvát Szent Mihály napjáig be kellett takarítani. Az ekkor szedett gyümölcsről úgy tartották, hogy különösen jól eláll.
  • Dióverés: Sok helyen Szent Mihály napján kezdték meg a dióverést. A diót gondosan megszárították, majd téli csemegének eltették.
  • Kukoricatörés: A kukorica betakarítása is erre az időszakra esett. A kukoricafosztás közösségi munka volt, amelyet énekléssel, mesemondással, játékokkal tettek kellemesebbé.
  • Burgonyaásás: A burgonya kiszedését is igyekeztek Szent Mihály napjáig befejezni, hogy a gumók ne károsodjanak a talaj lehűlése miatt.

A betakarított termények tárolása, tartósítása is fontos feladat volt. A gyümölcsöket aszalták, befőttet készítettek belőlük, vagy pincében, kamrában tárolták. A zöldségeket vermekben, pincékben helyezték el, a gabonát pedig magtárakban, hombárokban tárolták.

A betakarítási munkák lezárását gyakran hálaadó szertartásokkal, ünnepségekkel kötötték össze. Ezeken megköszönték a jó termést, és kérték az égi hatalmak segítségét a következő évi bőséges terméshez is.

„Amit Szent Mihály napig be nem takarítasz, azt már csak hóval vegyest szedheted.”

Fotó : https://hu.wikipedia.org/wiki/Mihály_arkangyal

Szent Mihály a népköltészetben és népművészetben

Szent Mihály alakja mélyen beépült a magyar népköltészetbe és népművészetbe. Számos népdal, monda, közmondás őrzi emlékét, és a népművészeti alkotásokon is gyakran ábrázolták.

A népköltészetben Szent Mihály gyakran jelenik meg mint az igazság bajnoka, a gonosz legyőzője. A róla szóló történetekben általában karddal a kezében ábrázolják, amint a sárkányt (a gonoszt) tiporja. Ezek a történetek a jó és rossz küzdelmének ősi szimbólumát jelenítik meg keresztény köntösben.

A népdalokban Szent Mihály napja gyakran mint az ősz kezdete, a nyár búcsúztatója jelenik meg. Ezek a dalok gyakran melankolikus hangulatúak, az elmúlás, a természet nyugovóra térésének témáját dolgozzák fel.

A népművészetben Szent Mihály ábrázolása igen gyakori. Templomok freskóin, oltárképein, de házi szentképeken, fafaragásokon is sokszor megjelenik alakja. A népi faragók, festők általában szárnyas, páncélos vitézként ábrázolták, kezében mérleggel (ami az ítélkezés szimbóluma) vagy karddal.

A „Szent Mihály lova” kifejezés a halottvivő saroglyára utal, amit gyakran díszesen faragtak, festettek. Ezeken az ábrázolásokon is megjelenhetett Szent Mihály alakja vagy szimbólumai.

A népi díszítőművészetben a Szent Mihály-napi szokásokhoz kapcsolódó tárgyak (például szüreti koszorúk, pásztorbotok) díszítése is sajátos jelképrendszert követett, amelyben keveredtek a keresztény és a kereszténység előtti szimbólumok.

Regionális különbségek a Szent Mihály-napi szokásokban

Magyarország különböző tájegységein eltérő módon ünnepelték Szent Mihály napját. Ezek a regionális különbségek a helyi gazdasági viszonyokat, kulturális sajátosságokat tükrözték.

Az Alföldön, ahol a pásztorkodásnak nagy hagyománya volt, a pásztorünnepek játszották a főszerepet. A gulyások, csikósok, juhászok ilyenkor mutatták be tudásukat, ügyességüket. A pásztortüzek gyújtása, a pásztortáncok járása itt különösen látványos volt.

A bortermelő vidékeken (például Tokaj-Hegyalján, a Balaton-felvidéken, Villányban) Szent Mihály napja a szüret kezdetét jelentette. Itt a szüreti felvonulások, szüreti bálok adták meg a nap különleges hangulatát.

Az erdélyi magyarság körében Szent Mihály napjához különösen gazdag hiedelemvilág kapcsolódott. Itt erősebben megmaradtak a kereszténység előtti elemek, például a tűzugrás, a különféle jósló praktikák. Az erdélyi szokásokban a román és szász hatások is kimutathatók.

A Dunántúlon, különösen a nyugati részeken, az osztrák és szlovén hatások érvényesültek. Itt például jellemző volt a „Szent Mihály-napi vásárok” különösen nagy jelentősége, valamint a különféle céhes hagyományok kapcsolódása ehhez a naphoz.

A palóc vidékeken Szent Mihály napjához különleges ételek kapcsolódtak. Ilyen volt például a „Mihály-pogácsa”, amit csak ezen a napon sütöttek, és amelynek gyógyító, szerencsehozó erőt tulajdonítottak.

Ezek a regionális különbségek gazdagították a magyar népi kultúrát, és bár az alapvető elemek hasonlóak voltak, a helyi változatok egyedi színt adtak a Szent Mihály-napi ünnepkörnek.

A Szent Mihály-napi szokások átalakulása és megőrzése

A hagyományos paraszti életforma felbomlásával a Szent Mihály-napi szokások is átalakultak. Egyes elemek eltűntek, mások új formában éltek tovább, és a mai napig jelen vannak a magyar kultúrában.

A pásztorkodás jelentőségének csökkenésével a pásztorünnepek elvesztették eredeti jelentőségüket. A cselédek szegődtetése, a pásztorok elszámoltatása mint gazdasági funkció szintén megszűnt. Ugyanakkor a szüreti mulatságok, szüreti felvonulások sok helyen ma is élő hagyományok, bár inkább turisztikai, közösségépítő jelleggel.

A Szent Mihály-napi vásárok hagyománya is átalakult. A hagyományos vásárok helyett ma inkább fesztiválokat, falunapokat rendeznek ebben az időszakban, amelyek programjában gyakran megjelennek a hagyományos elemek (néptánc, népzene, kézműves bemutatók).

Az időjárási megfigyelések, jóslások ma már inkább érdekességként, kulturális örökségként élnek tovább, nem pedig gyakorlati útmutatóként. Ugyanakkor érdekes megfigyelni, hogy ezek a népi bölcsességek gyakran összhangban vannak a modern meteorológiai ismeretekkel.

A Szent Mihály-napi tüzek gyújtása néhány településen felelevenített hagyomány, amely közösségi eseményként, identitáserősítő rítusként működik. Ezek a modern tűzgyújtások már nem a pásztorkodáshoz kapcsolódnak, hanem inkább a közösségi összetartozás erősítését szolgálják.

A Szent Mihály-napi szokások egyes elemei beépültek az iskolai oktatásba, a múzeumpedagógiai programokba is. A gyerekek ezeken keresztül ismerkedhetnek meg a hagyományos paraszti kultúra értékeivel, a természet rendjéhez igazodó életmóddal.

A Szent Mihály-napi szokások megőrzése azt mutatja, hogy ezek a hagyományok fontos részét képezik a magyar kulturális örökségnek, és bár formájuk változik, alapvető értékeik, üzeneteik ma is érvényesek és fontosak.

Womensway – Hétköznapi témák nőknek

Oszd meg ezt a cikket
WomensWay
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.